Det kan bero på att mejlen hamnar i din mapp för Skräppost/Spam. 


Det här kan du göra för att e-post från Suntarbetsliv ska hamna in din inkorg

Börja med att alternativ-klicka på e-postmeddelandet i mappen för Skräppost och markera i rullistan att det inte är skräppost och flytta meddelandet till din Inkorg. 

Du bör även lägga till Suntarbetsliv i listan över betrodda avsändare. E-postadresser och domännamn i den listan behandlas aldrig som skräppost.

Gör så här i Outlook:
  1. Klicka på Skräppost på fliken Start och klicka sedan på Skräppostalternativ.
  2. På fliken Betrodda avsändare lägg till domänen @suntarbetsliv.se
    Markerar också rutorna Lita också på e-post från kontakter samt Lägg automatiskt till personer som jag skickar e-post till i listan Betrodda avsändare.


Du kan också lägga till Suntarbetslivs avsändaradresser och adresser för externa tjänster listat nedan.


Det här kan du be din IT-avdelning göra

Be gärna din IT-avdelning kontrollera att vår domän @suntarbetsliv.se är en betrodd avsändare för hela er organisation och verksamhet.

Följande domäner och adresser behöver vara godkända som betrodda avsändare i företagets e-postserver och brandvägg.

Suntarbetslivs domäner:

Suntarbetslivs avsändaradresser:

Adresser för externa tjänster som Suntarbetsliv integrerar och skickar meddelanden ifrån som också bör vara betrodda är:
  • outlook.com, office.com, office365.com (vår smtp-server för meddelanden från personer inom organisationen)
  • sendgrid.net (vår smtp-server för meddelanden från webbplatsen) 
  • freshdesk.com (vår smtp-server för meddelanden från support/kundservice portal)
  • ungapped.com, ungapped.io, ungpd.com (vår smtp-server för utskick av nyhetsbrev)



Vad är SPAM?

Spam som är samlingsnamnet för oönskade reklamutskick, nätfiske och andra bedrägeriförsök (Scam), samt utskick av datorvirus. Spammare ser ökade möjligheter att kunna komma åt eller nyttja målanvändarens uppgifter eller konton på allt mer komplexa sätt. Därför är virusskydd och spamfilter nödvändigt idag.

Microsoft och andra leverantörerna det svårt att ligga steget före spammarna med deras nya påhittiga och utmanande metoder. Skyddet är därför inte 100% säkert för oss användare. Man måste alltid ha ett öga och vara uppmärksam på misstänksamma meddelanden som kan vara osäkra.

Tumregeln är alltid att vid varje inkommande meddelande ifrågasätta sig
  • vem som är avsändaren (kontrollera inte bara namn utan mer viktigt e-post)
  • verkar det troligt att jag ska få ett sådant meddelande
  • pekar länkarna i brevet på kända eller betrodda adresser/domäner (hovra över länken för att se adress)
 
Inget blir som man vill och ingen kan hjälpa dig om man inte lär upp den som ska göra jobbet.
Det stämmer även in på de flesta automatiska tekniska funktionerna. Man måste lära upp nya beteenden.
När tekniken förstått och lärt sig över en tid fungerar allt automatiskt och säkert.

Det finns ett centralt skydd med bestämd säkerhetspolicy som ger organisationen trygghet. Men det krävs också att varje användare/anställd har koll på sin egen inkorg och lär e-postklienten vad som är rätt och fel.


Suntarbetsliv använder SPF, DKIM och DMARC så långt det är möjligt för all utgående epost för bästa leveransbarhet.



Vad är SPF, DKIM och DMARC?

För att bekämpa e-postphishing har vi som avsändare tre primära verktyg: SPF (Sender Policy Framework )och DKIM (Domainkeys Identified Mail) samt DMARC (Domain-Based Message Authentication).

  • SPF är avsedd att skydda mot e-spoofing genom att kontrollera att de meddelanden som kommer från en avsändare endast kommer från servrar som uttryckligen är godkända av avsändaren. På så sätt kan inte spammers skicka skräp med din domän som avsändare. Du slipper då alla dessa e-poststudsar som spam ger upphov till.
  • DKIM använder en mekanism som gör en signatur av meddelandet för att mottagaren skall kunna bedöma om meddelandet eller dess e-postrubriker har förändrats under transporten eller inte.
  • DMARC är en policy som bygger ovanpå SPF och DKIM. Denna erbjuder ytterligare ett verktyg för avsändare att bättre förebygga och övervaka missbruk av sina domäner.


Kontakta gärna din IT-avdelning eller IT-tekniker för rådfrågan.

Skulle du behöva ytterligare hjälp - kontakta oss så löser vi det tillsammans!